
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 510 |
تعداد مقالات | 4,413 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,295,340 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,288,290 |
معنای زندگی از دیدگاه داستایفسکی | ||
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) | ||
شناسنامه علمی شماره، دوره 10، شماره 1، اردیبهشت 1391، صفحه 125-150 اصل مقاله (330.29 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/prr.2012.1058 | ||
نویسندگان | ||
هدایت علوی تبار1؛ مریم محبتی2 | ||
1استادیار گروه فلسفه، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
2کارشناسی ارشد فلسفه، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پرسش از هستی و کشف معنا و هدف زندگی، به یکی از پر دغدغهترین مسائل عصرِ حاضر تبدیل شده است. داستایفسکی، به عنوان یک مؤمن، در جستوجوی معنای واقعیِ زندگی است. او، دو اصلِ ایمان به خدا و اخلاق را معنابخشِ زندگی و جهان میداند. از نظر او، همة آدمیان تعالیطلباند؛ معتقد است که بدون تردید، پستترین انسانها نیز در جستوجوی خدا هستند و با تمام وجود میدانند که هرگونه اشتباه در این راه، به بیراهه میانجامد. بدون وجود خدا، هستی بشریّت پوچ و بیمعنا است؛ زیرا انسان همواره دو مسیر را در جلوی روی خود میبیند که باید یکی را انتخاب کند، اما میداند که به تنهایی نیز قادر به یافتن راه هدایت و سعادت نیست. لذا نیاز به هدایت الهی را در وجود خود احساس میکند. بنابراین فقط خداست که میتواند او را نجات دهد. اما اخلاق نیز به عنوان امری معنابخش به زندگی، مورد توصیه و سفارش داستایفسکی است. با عمل کردن به وجدان اخلاقی، انسان از عمل خود احساس رضایت میکند و این احساسِ آرامش را به زندگی و جهان و آدمیانی که در این عالم زندگی میکنند، انتقال میدهد؛ و لذا زندگی را بامعنا میبیند. | ||
کلیدواژهها | ||
معنای زندگی؛ ایمان به خدا؛ اخلاق؛ فناناپذیری روح؛ داستایفسکی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Meaning of Life from Dostoevsky's Perspective | ||
نویسندگان [English] | ||
Hedayat Alavitabar1؛ Maryam Mohebbati2 | ||
1Assistant Professor at the Department of Philosophy, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran | ||
2MA of Philosophy, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Nowadays discovering the meaning and aim of life is one of the most concerned issues. Is our world created according to a specified aim? If it is so, what is it? Should we study the human's aim of life according to the aim of created world or should it be studied separately? The life of these questions is as long as the beginning of human thought. This article involves Dostoevsky's perspective as a theist to this issue. Some of the main questions that get answers through discussion in this article are: What is Dostoevsky's idea about meaning of life? What is the role of human being in discovering the meaning of life? What is the role of belief in God and morality in giving meaning to life? Can we create the meaning of our life without considering a transcendent reality? According to Dostoevsky our life has an intrinsic meaning and our belief in God and morality lead us to find that meaning. He believes that all men are seeking higher level of moral life and without any doubt they are seeking God knowing that any mistake may lead them to indirection. Any human being knows that his life is meaningless without God so he feels the need of divine guidance. Acting with accordance to moral conscience gives men a sense of satisfaction which leads him to find the correct meaning of life. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
meaning of life, belief in God, morality, immortality of soul, Dostoevsky | ||
مراجع | ||
استیس، والتر تی (1382)، «در بیمعنایی معنایی هست»، ترجمة اعظم پویا، نقد و نظر، شمارة 29-30. اندرسون، سوزان لی (1385)، فلسفة داستایفسکی، ترجمة خشایار دیهیمی، تهران: طرح نو. تروایا، هانری (1369)، زندگی و نقد آثار داستایفسکی، ترجمة حسینعلی هروی، تهران: نیلوفر. خراپچنکو، میخائیل (1364)، فردیّت خلّاق نویسنده و تکامل نویسنده، ترجمة نازی عظیما، تهران: آگاه. داستایفسکی، فئودور (1343ـ الف)، جنایت و مکافات، ترجمة دکتر مهری آهی، تهران: دانشگاه تهران، ج1. همو (1343ـ ب)، تسخیر شدگان، ترجمة دکتر علیاصغر خبرهزاده، تهران: آسیا. همو (1349)، برادران کارامازوف، ترجمة مشفق همدانی، تهران: سازمان چاپ و انتشارات جاویدان، ج1و2. همو (1368)، جوان خام، ترجمة عبدالحسین شریفیان، تهران: نگاه. همو (1370)، دفتر یادداشت روزانة یک نویسنده، ترجمة ابراهیم یونسی، تهران: بزرگمهر، ج1-3. همو (1371)، پولزونکوف و داستانهای دیگر، ترجمة رضا رضایی، تهران: آمون. همو (1379)، جنایت و مکافات، ترجمة اصغر رستگار، اصفهان: فردا، ج2. همو (1383)، ابله، ترجمة سروش حبیبی، تهران: چشمه. همو (بیتا)، آزردگان، ترجمة مشفق همدانی، تهران: چاپ مروی. رستگاری، مصطفی (1383)، داستایفسکی؛ قصهگوی مصائب بیخدایی، اهواز: رسش. ژید، آندره (1371)، نقدی بر عقاید و نظریات داستایفسکی، ترجمة دکتر حمید جرایدی، تهران: چاپخانه حدیث. کاریاکین، ی. (1353)، بازخوانی داستایوسکی بر اساس نقد جنایت و مکافات، ترجمة ناصر مؤذن، تهران: پیام. هابن، ویلیام (1348)، پیامآوران عصر ما، ترجمة عبدالعلی دستغیب، تهران: سپهر. Harper, Ralph (1965), The Seventh Silitude: Man's Isolation in Kierkegaard, Dostoevsky, Nietzsche, Baltimore: Johns Hopkins. Ivanov, Vyachslav (1954), Freedom and the Tragic Life: A Study in Dostoevsky, Trans. Norman Cameron, Foreword by Sir Maurice Bowra. Sartre, Jean-Paul (1957), Existentialism and Human Emotions, Philosophical Library. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,254 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,033 |