
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 510 |
تعداد مقالات | 4,413 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,295,330 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,288,269 |
اهداف برنامه تربیتی ابن سینا | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
مقاله 7، دوره 18، شماره 51، تیر 1393، صفحه 115-126 اصل مقاله (3.84 M) | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/ap.2014.59336 | ||
نویسندگان | ||
کمال نصرتی هشی* 1؛ رضا علی نوروزی2؛ سید ابراهیم میرشاه جعفری3؛ حسینعلی نصرآبادی3 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان | ||
2استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان | ||
3دانشیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
یکی از عناصر اصلی تعلیم و تربیت، هدف است. اگر تعلیم و تربیت را صیرورت و تحول انسان از وضع موجود به وضع مطلوب تعریف کنیم، بدون شک این تحول نیازمند آگاهی از هدف حرکت یا مجموعه اهدافی است که جهت و مسیر حرکت و سرانجام آن را مشخص می سازد. ابن سینا در ضمن مسائل نفس شناسی به موضوع تعلیم و تربیت انسان پرداخته است و برای حرکت تکاملی انسان هدف اصلی و کلی که همان سعادت حقیقی انسان است، قرار می دهد. او در مسیر رسیدن به این هدف اصلی، اهداف میانی را معرفی می نماید که عبارتند از: اهداف اعتقادی، اهداف اخلاقی، اهداف علمی ـ آموزشی، اهداف فرهنگیـ هنری، اهداف اجتماعی، اهداف زیستی ـ جسمانی، اهداف سیاسی ـ اقتصادی. | ||
کلیدواژهها | ||
هدف تربیت؛ سعادت؛ اهداف میانی؛ ابن سینا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Goal of Education from Ibn Sina's Point of View | ||
نویسندگان [English] | ||
Kamal Nosrati Heshi1؛ Reza Ali Nowrozi2؛ Sayed Ebrahim Mirshah Jafari3؛ Hassan Ali Bakhtiyar Nasr Abadi3 | ||
چکیده [English] | ||
Goal is regarded as one of the main components of educational programs. With education defined as human transition and return from his existing condition to the desired one, such transition necessitates an awareness of the goal/goals behind this movement determining its direction, path and end. In addition to discussing issues on self-recognition, Avicenna has attempted to consider human education establishing human real prosperity as the main goal of his evolutionary movement. On the way to reaching the main goal, he has established some intermediate aims involving theological, ethical, scientific-educational, cultural-artistic, social, environmental-physical and political-economic ones. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
education, Intermediate educational goals, Prosperity, Avicenna | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,333 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 564 |