
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 510 |
تعداد مقالات | 4,413 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,295,371 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,288,314 |
نقش نگرش مذهبی، حمایت اجتماعی و حالات خلقی در پیش بینی اعتیاد به اینترنت در دانشآموزان مقطع متوسطه | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
دوره 11، شماره 23، دی 1402، صفحه 155-178 اصل مقاله (535.92 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2024.245631.1726 | ||
نویسندگان | ||
نسرین جعفری کادیجانی* 1؛ نادره معدنی2 | ||
1استادیار گروه روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2دانشآموخته کارشناسی ارشد روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
اینترنت در زندگی امروزی، جاری و باتوجهبه محاسنی چون دسترسی آسان و ضرورت کاربرد آن، عوامل متنوعی اثربخشی مطلوب و مخرب آن را تحت کنترل دارند. در پژوهش حاضر، باتوجهبه تبعات اعتیاد به فضای مجازی، به نقش نگرش مذهبی، حمایت اجتماعی و حالات خلقی در پیشبینی اعتیاد به اینترنت در دانشآموزان مقطع متوسطه پرداخته شد. این پژوهش از نظر شیوۀ تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و برحسبِ هدف از نوع مطالعات کاربردی بود. جامعة آماری تحقیق شامل نوجوانان دختر و پسر مقطع دوم متوسطۀ منطقۀ 5 شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1402 بود. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 217 نفر برآورد شد که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامۀ اعتیاد به اینترنت یانگ (1998)، نگرشسنج مذهبی سراجزاده (1377)، حمایت اجتماعی زیمت، داهلم و فارلی (1998) و مقیاس حالات خلقی لاویباند و لاویباند (1995) بود. دادههای حاصل از پرسشنامهها در دو بخش توصیفی و استنباطی با استفاده از روش تی مستقل، همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد متغیرهای نگرش مذهبی، حمایت اجتماعی، افسردگی، اضطراب و استرس قادر به پیشبینی اعتیاد به اینترنت در دانشآموزان بوده و ابعاد حمایت اجتماعی و نگرش مذهبی، خصوصاً بُعد پیامدی نگرش مذهبی، سهم بیشتری در پیشبینی اعتیاد به اینترنت دانشآموزان مقطع دوم متوسطه نشان دادند. همچنین بین نگرش مذهبی و افسردگی در دختران و پسران، تفاوت معناداری وجود نداشت، امّا تأثیرحمایت اجتماعی در پسران و اضطراب و استرس در دختران بهصورتِ معنادار بیشتر مشاهده گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
استرس؛ اضطراب؛ اعتیاد اینترنتی؛ افسردگی؛ حمایت اجتماعی؛ نگرش مذهبی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of Religious Attitude, Social Support and Negative Emotions in Predicting Internet Addiction in High school Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Nasrin Jafari Kadijani1؛ Nadereh Maadani2 | ||
1Assistant Professor of the Department of Psychology, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. | ||
2MA in Psychology, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The Internet is under control due to its merits, ease of accessibility and necessity in today's life and various factors affecting its desirable and destructive effectiveness. In this study, considering the consequences of cyberspace addiction, the role of religious attitude, social support and mood states in predicting Internet addiction in high school students was discussed. This research was descriptive correlational and applied studies based on the purpose. The statistical population consisted of male and female adolescents, in the second high school of district 5 of Tehran in the academic year of 1402-1401. The sample size was estimated by using Krejcie and Morgan table, 217 people who were selected by cluster random sampling. The data collection tools included the Young's Internet Addiction Questionnaire (1998), Serajzadeh's Religious Attitudes Questionnaire (1998), Zimat, Dahlem & Farley Social Support (1998), and Loviband and Loviband Mood scale(1995). Data were analyzed in descriptive and inferential sections using independent t-test, Pearson correlation and multiple regression. The results of regression analysis showed that variables of religious attitude, social support, depression, anxiety and stress were able to predict internet addiction in students and dimensions of social support and religious attitude, especially the outcome dimension of religious attitude, showed a greater role in predicting Internet addiction in second grade high school students. Also, there was no significant difference between religious attitude and depression in girls and boys, but the effect of social support in boys and anxiety and stress in girls was significantly more. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
stress, anxiety, internet addiction, depression, social support, religious attitude | ||
مراجع | ||
اخلاقیان، زهرا و زهره لطیفی و صدیقه رضایی دهنوی (1398). "اثربخشی بستۀ آموزشی مهارتهای زندگی مبتنی بر مبانی اسلامی با روش فعال بر هوش اخلاقی دختران نوجوان". علوم تربیتی از دیدگاه اسلامی، (13)7، 117-134.
بهادری خسروشاهی، جعفر (1396). "ارتباط بین حمایت اجتماعی و شادکامی با مذهب". علوم تربیتی از دیدگاه اسلامی، (9)5، 129-142.
جان بزرگی، مسعود (1398). «درمان چندبعدی معنوی». قم: مرکز تحقیقات حوزه و دانشگاه.
جعفری کادیجانی، نسرین و حسن احدی و ولی الله فرزاد و محمدباقر کجباف و محمدمهدی مظاهری (1393). «تدوین بستۀ فرزندپروری با رویکرد اسلامی مبتنی بر نظریۀ علامه طباطبایی(ره) و استاد مطهری». (پایاننامه دکتری). تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
خلج، مرضیه (1392). «رابطۀ هوش معنوی با رهبری موثق مدیران و کارکنان فدراسیون ورزشهای جانبازان و معلولین جمهوری اسلامی ایران، (پایاننامۀ کارشناسی ارشد) دانشگاه علامه طباطبایی.
دانایی مقدم، رحیم (1390). "فرهنگ اسلامی: مفاهیم ، ویژگی ها و اصول". نشریة پژوهش در دین و سلامت، (3)، 66-77.
دریکوندی، زهرا و ناهید دریکوندی و خدیجه گشتیل و محسن باقری (1396). "بررسی رابطۀ احساس تنهایی، انزوای اجتماعی و عملکرد تحصیلی با میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در بین دانشجویان". فصلنامة مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی. (3)، 48-60.
رشیدی، شیرین و عطیه سادات علوی (1401). "بینانهای تکوین تفکر مثبت در کودکان و مدلولهای تربیتی آن از دیدگاه اسلام". دوفصلنامه علمی علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، (10)، 119-148.
ریاضی، زهره (1398). "پیش بینی اعتیاد به اینترنت بر اساس ارزشهای اخلاقی و قلدری". فصلنامۀ اخلاق در علوم و فناوری، (14)، 199-205.
سامانی، سیامک و بهرام جوکار (1386). "بررسی و اعتبار و روایی فرم کوتاه مقیاس افسردگی، اضطراب و فشار روانی". علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز.
شریفی، طیبه (1393). "نگرش دینی و سلامت عمومی و شکیبایی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اهواز". فصلنامة اندیشه و رفتار، (1)، 87-99.
شعبانی، زهره و علیرضا محسنیتبریزی و روزا کرمپور (1397). رابطۀ میان اعتیاد به اینترنت و انزوای ارزشی و اجتماعی در بین جوانان 18 تا 29 سال ساکن در شهر تهران". تغییرات اجتماعی – فرهنگی، (15)، 18-37.
عبدی سادات، سید حسن و عباس ابوالقاسمی (1397). رابطۀ سبک زندگی اسلامی، معنای زندگی و هوش هیجانی با سلامت روان دانشجویان. روانشناسی و دین، (43)، 103-118.
عسکریان، فاطمه. محمد تقی شاکری و وحید قوامی و جمشید جمالی (1398). "بررسی ارتباط اعتیاد به اینترنت با افسردگی، اضطراب و استرس در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد". مجلۀ دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 62(ویژۀ روانشناسی)، 1866-1903.
عیسیزاده، نیکزاد و محمدرضا صالحی و نسرین جعفری کادیجانی (1402). "بررسی ارتباط نواهی شرع مقدس با ابعاد سلامت با تأکید بر سلامت معنوی". نشریه فرهنگ و ارتقای سلامت فرهنگستان علوم پزشکی، (7)، 322-330.
فیروزی ارنان، رسول و علمردانی صومعه، سجاد و جلیل باباپورخیرالدین و زینب خانجانی (1398). "رابطۀ باورهای دینی و بحران هویت با گرایش به مصرف مواد مخدر". فصلنامۀ علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، (12)7، 103-117.
قربانی، نادیه و مهرانگیز شعاع کاظمی و الهه حجازی (1396). "بررسی سبک زندگی اسلامی با سلامت روان زنان هیئت علمی دانشگاههای شهر تهران". پژوهشنامۀ سبک زندگی، (5)، 61-78.
کاکاوند، علیرضا و شقایق نیک اختر و مهران سرداری پور (1396). "پیشبینی اعتیاد به اینترنت براساسِ حمایت اجتماعی ادراکشده، احساس تنهایی و هراس اجتماعی". روانشناسی مدرسه، (6)، 81-98.
گلشکوه، فرزانه (1390). "ارتباط بین انزوای اجتماعی، افسردگی و اضطراب با اختلالات کاربران اینترنت نوجوان در اهواز". یافتههای نوین روانشناسی، (1)10، 10-11.
مصلح گرمی، مهدی و علی خالق خواه و مهدی معینیکیا و سجاد علی نژاد (1400). "بررسی تأثیر «بازخوردهای اصلاحی معلم» بر میزان اضطراب Covid-19 دانشآموزان دختر مبتلا به افسردگی". پژوهش در نظامهای آموزشی، (15)، 66-73.
نبوی، سیدصادق و سیده زهرا نبوی (1401). "مصادیق هنجارهای اسلامی در میان دانشآموزان پسر دورۀ متوسطه دوم". دوفصلنامۀ علمی علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، (19)10، 137-174.
نرمافزار پاسخ مرکز مطالعات حوزه. (https://fa.al-shia.org).
نعامی، عبدالزهرا و شهرام نوری ثمین (1395). "پیشبینی اعتیاد به شبکههای اجتماعی براساسِ تنهایی و عزت نفس در دانشجویان دختر". زنان در فرهنگ و هنر، (2)8، 193-204.
نریمانی، فریبا و معصومه آزموده و شعله لیوارجانی و جواد مصرآبادی (1400). "مقایسۀ اثربخشی آموزش گروهی مفاهیم روانشناسی مثبتگرا و فراشناخت بر میزان اضطراب و تابآوری نوجوان دختر در قرنطینه پاندمی کرونا". فصلنامۀ خانواده درمانی، (5)2، 309-327.
نیکی، ندا و مهشید آقاجان بیک و آرزو احمدی (1399). "آسیبشناسی، مشاوره و غنیسازی خانواده". نشریه آسیبشناسی خانواده، (1)6.
هادیان، سیدعلی و سیدمحمد غرویراد و مسعود آذربایجانی (1392). "تأثیرات والدین بر دینداری فرزندان از منظر روانشناسی دین". اسلام و روانشناسی، (13)7، 25-46.
American Psychological Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. Washington D.C. American Psychological Association. Anian, N., Desa, S., and Balakrishnan, B. (2018). Science Creative Teaching Design for Science Teachers. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 8 (4), 1235–1241. Chen, Hao. Dong, Guiun. Li, Kefeng. (2023). Overview on brain function enhancement of Internet addicts through exercise intervention: Based on reward-execution-decision cycle. Front Psychiatry, 14. Jesse, S.M, Jacqueline, K.M., Shaun, P., & Kristin LC. (2010). Clarifying relationships among work and family social support, stressors, and work-family conflict. J Vocational Behavior, 76 (1), 91-104. Kim, M. K., Kim, H. Y., & Kang, Y. A. (2019). Influence of gift-giving in social network games on social capital: Relationship types, gift-giving types, and the big five factors of personality. International Journal of Human–Computer Interaction, 35(1), 38-52. Kuang,L., Wang,W., Huang.Y., Chen,X., Lv,Z., Cao,J., Ai,M & Chen,J. (2020). Relationship between Internet addiction, susceptible personality traits, and suicidal and self-harm ideation in Chinese adolescent students. Journal of Behavioral Addictions, DOIDOI: https://doi.org/10.1556/2006.2020.00032. Mao,Erik. Zhao,Lishou.(2023).The influence of job search stress on college students’ addictive social media use: Seeking of social support and perceived social support as serial mediators and sense of coherence as a moderator.Front Psychology, 14 (1101674). Mari, Emanuela. Biondi, Silvia. Varchetta, Manuela. Quaglieri, Alessandro.(2023). Gender differences in internet addiction: A study on variables related to its possible development. Computers in Human Behavior Reports, 9 (10024). Sawyer, S.M. Azzopardi, P.S.Wickremavathne, D,&Patton,G.C.(2018). The age of adolescence. The Lancet Child & Adolecent Health, 2(3), 223-228. Yen, C. F. Ko, C. H. , & Yen, J. Y. (2009). Internet addiction and interpersonal problems in Korean adolescents. CIN: Computers, Informatics, Nursing, 27(4), 226-33. Ying Y, Wenbin G. (2011). Psychological and Behavioural Characteristics of Severe Internet Addicts. Hangzhou, China. pal.ist.psu.edu/cscw2011cpp/ Ying_Ye_0107.pdf. Zhao, Yue. Qu, Diang. Chen, Shiyn. Chi, Xinli. (2023). Network analysis of internet addiction and depression among Chinese college students during the COVID-19 pandemic: A longitudinal study.Computers in Human Behavior. 138. Zimet, G.D.; Dahlem, N.W.; Zimet, S.G. & Farley, G.K. (1988). “The multidimensional scale of perceived social support”. Journal of Personality Assessment, 52, 30-41. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 280 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 344 |