
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 510 |
تعداد مقالات | 4,413 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,295,315 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,288,254 |
رابطه ی عشق و کمال نفس و نمود رفتاری انسان عاشق در آراء ابن سینا و ملاصدرا | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 مهر 1403 | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/ap.2024.246528.1689 | ||
نویسندگان | ||
زهرا میرزاکریمی* 1؛ فاطمه سلیمانی دره باغی2 | ||
1دانشگاه امام صادق (ع) و دانشگاه تهران | ||
2دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) | ||
چکیده | ||
عشق که ابتهاج حاصل از حضور ذات زیبا و بر دو قسم حقیقی و مجازی است، یکی از راه های تکامل نفس محسوب می شود. عشق حقیقی همان حبّ شدید به ذات و صفات الهی و عشق مجازی حبّ و اشتیاق به غیر ذات اوست و خود به دو نوع نفسانی و حیوانی تقسیم می شود. به نگاه ابن سینا مشاکلت جوهری نفس عاشق و معشوق، مبدأ عشق نفسانی و خواهش لذت و شهوت حیوانی مبدأ عشق حیوانی است. ملاصدرا نیز اتحاد نفس عاشق و معشوق از طریق استحسان وتمثّل زیبایی های ظاهری و باطنی را مبدا عشق نفسانی محسوب مینماید.از آنجا که عشق مجازی نفسانی سبب تلطیف سرّ در فرد عاشق می شود، می تواند به عنوان یک راه برای وصول به عشق حقیقی مورد استفاده قرار می گیرد، چرا که روح را آماده ی دریافت کمالات متعالی می نماید. از دید ابن سینا کمال حقیقی انسان وصول تام به خدا و اتصال به کمالات حقیقی و درک بی واسطه ی همه حقایق هستی است. صدرالمتالهین نیز با تمسک به سه اصل تشکیک در وجود، حرکت جوهری و اتحاد عاقل و معقول، به نحو مبسوط به تبیین تکاملی وجود انسان پرداخته و کمال نهایی انسان را وصول به مقام فناء فی الله معرفی می کند. ستاندن خودبینی، ایجاد شجاعت برای عاشق، ایجاد نیروی سخاوت، تکمیل نفس و بروز استعدادهای حیرت انگیز باطنی و ابتهاج از جمله ثمرات عشق است. | ||
کلیدواژهها | ||
عشق حقیقی؛ عشق مجازی؛ کمال نفس؛ استحسان؛ ابن سینا؛ ملاصدرا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The connection between love and the perfection of the soul and the behavior of a lover in the opinions of Ibn Sina and Mulla Sadra | ||
نویسندگان [English] | ||
zahra Mirzakarimi1؛ Fateme Soleimani2 | ||
1Imam sadiq university Uiversity of Tehran | ||
2Imam sadiq university | ||
چکیده [English] | ||
Love is obtained from the presence of the beautiful essence and is divided into two types, real and virtual, and it becomes one of the ways to discover the self. Real love is intense love for God's nature and attributes, and virtual love is love and affection for other than God's nature, and it is divided into two types: carnal and animal. According to Ibn Sina, the essential problems of the soul of the lover and the beloved are the origin of carnal love and the desire for pleasure and animal lust is the origin of animal love. Mulla Sadra also calls the union of the soul of the lover and the beloved through the appreciation and representation of external and internal beauty as the origin of sensual love. Since carnal love softens the head in the lover, it can be used as a way to reach true love, because it prepares the soul to receive great perfections. From Ibn Sina's point of view, the true perfection of man is complete access to God and connection to true perfections and immediate understanding of all the truths of existence.Adhering to the three principles of skepticism in existence, essential movement, and the unity of intelligent and intelligible, Sevolutiontalahinoffspring elaborately explains the evolution of human existence and introduces the ultimate perfection of man to reach the status of God. Raising self-confidence, creating courage for the lover, creating the power of intelligence, self-fulfillment, and the emergence of amazing inner talents and enthusiasm are among the offsprings oflove. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
True love, virtual love, admiration Perfection of soul, Bu Ali Sina, Sadr al-Mutalahin | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 81 |