
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 510 |
تعداد مقالات | 4,413 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,295,346 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,288,298 |
طراحی الگوی ارتباطات رسانهای معلم-دانشآموز در مقطع ابتدایی:یک مطالعه پدیدارشناسی | ||
دین و ارتباطات (دانشگاه امام صادق/ نامه صادق) | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 آذر 1403 | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/rc.2024.246773.2060 | ||
نویسندگان | ||
محمد علی پور* 1؛ محسن آیتی2؛ محمدعلی رستمی نژاد3؛ فرهاد سراجی4 | ||
1دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، ایران | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، ایران | ||
3دانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، ایران | ||
4استادتمام گروه روش ها و برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی ارتباطات رسانهای معلم-دانشآموز در مقطع ابتدایی بود. این پژوهش با روش کیفی از نوع پدیدارشناسی انجام شد. قلمرو پژوهش را معلمان و دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر بیرجند، تشکیل دادند. با توجه به ماهیت پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. با مصاحبه نیمه ساختاریافته 13 نفر از معلمان و 10نفر از دانشآموزان دادهها اخذ گردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. برای تامین روایی و پایایی از معیارهای لینکلن و گوبا استفاده شد. یافتههای حاصل از تجارب زیسته معلمان و دانشآموزان در قالب 4 مضمون اصلی اهداف و دلایل (خبری و آگاه سازی، آموزشی و اشتراک گذاری فایل، راهنمایی و مشاوره، نظارتی و مراقبتی، بحران زدایی، سرگرمی و مدیریت اوقات فراغت)، فرصتها و تهدیدها (زیرساخت اینترنت، تجهیزات و وسایل الکترونیکی، طرز تفکر و فرهنگ، عدم تخصص و سواد فناوری، در دسترس بودن و انعطاف پذیری زمان و مکان)، راهکارهای توسعه (توسعه شبکههای اجتماعی بومی، ارتقا شبکه آموزشی دانش آموزی(شاد)، استفاده از رسانههای جمعی، توسعه زیر ساختهای اینترنت و اینترانت، حمایت از خانوادههای محروم، توسعه سواد رسانهای، روی آوردن به بسترهای آنلاین) و دستاوردها و پیامدها (صرفه جویی در زمان آموزش، ارتباط آسان و ساده، رصد و مداخله به هنگام، شکل گیری یادگیری عمیق تر و با انگیزه، حواس پرتی دیجیتال، اعتیاد و مشکلات روانی و افت تحصیلی) سازمان یافت. | ||
کلیدواژهها | ||
رسانه؛ ارتباط؛ معلم؛ دانشآموز؛ ابتدایی؛ بیرجند | ||
موضوعات | ||
ارتباطات میان فردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing the Model of Teacher-Student Media Communication in Elementary School: A Phenomenological Study | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad` alipour1؛ Mohsen Ayati2؛ mohammad ali Rostaminejad3؛ Farhad Seraji4 | ||
1phd student of Curriculum Planning, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Birjand, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Birjand, Iran | ||
3Associate Professor of Educational Technology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Birjand, Iran | ||
4Department of methods and curriclum planing, Faculty of Psychology and education, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the current research was to design a model of teacher-student media communication in elementary school. This research was conducted with a qualitative method of phenomenology. The scope of the research was formed by the teachers and students of the elementary level of Birjand city. According to the nature of the research, the purposeful sampling method was used. 13 teachers and 10 students received data through semi-structured interviews. In order to analyze the data, open, axial and selective coding methods were used. Lincoln and Goba criteria were used to ensure validity and reliability. Findings from the lived experiences of teachers and students in the form of 4 main themes of goals and reasons (news and awareness, education and file sharing, guidance and counseling, supervision and care, de-crisis, entertainment and leisure management), opportunities and threats. Internet infrastructure, equipment and electronic devices, way of thinking and culture, lack of expertise and technology literacy, availability and flexibility of time and place), development solutions (development of local social networks, promotion of student educational network (Shad), use of mass media, development of Internet and intranet infrastructures, support for underprivileged families, development of media literacy, switching to online platforms) and achievements and consequences (saving training time, easy and simple communication, monitoring and timely intervention, formation of learning Deeper and motivated, digital distraction, addiction and mental problems and academic failure) were organized. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Media, Communication, Teacher, Student, Elementary, Birjand | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 183 |