
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 510 |
تعداد مقالات | 4,419 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,315,278 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,314,877 |
بسترها و پیامدهای آزاداندیشی از منظر نهج البلاغه | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2025.246515.1798 | ||
نویسندگان | ||
سید جلیل امامی میبدی1؛ کمال صحرائی اردکانی* 2؛ یاسر رضاپور میرصالح3؛ علی محمد میرجلیلی4 | ||
1دبیر آموزش و پرورش | ||
2دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات، دانشگاه میبد، میبد، ایران (نویسنده مسئول) | ||
3دانشیار گروه مشاوره دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران | ||
4استاد گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات، دانشگاه میبد، میبد، ایران، | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تحلیل آزاداندیشی و معرفی بسترها و پیامدهای آن از منظر نهج البلاغه بود. پژوهش حاضر با روش تحلیل محتوای جهت دار قیاسی – استقرایی ، به جمعآوری گزارههایی از کتاب نهجالبلاغه که حاوی واژههای تفکر و مترادفات آن بوده و به نوعی با اندیشه پیوند خورده، پرداخت. پس از مفهومگیری و مقولهبندی از گزارههای منتخب، به آن دسته از گزارههایی که به نوعی به موضوع آزاد اندیشی پیوند خورده، توجه شد و چهار مولفه مبانی آزاداندیشی، شاخصه و ویژگی آزاداندیشی، زمینه و بسترهای تحقق آزاداندیشی و آثار و نتایج تربیتی آزاداندیشی، استنباط گردید. پس از استنباط مولفههای به دست آمده، تحلیل آزاداندیشی و جنبههای مختلف آن از منظر امیرالمومنین علی علیه السلام مورد توجه قرار گرفت که برخی پیامدهای تربیتی آزاداندیشی نیز حاصل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که آزاداندیشی برمبنای آزادی انسان و فهم آگاهانه دین پی ریزی شده و ضمن اینکه با انتقاد و بیان صریح حقایق، انتقادپذیری و محوریت عقل و عمل به حکم عقل همراه است، نیازمند زمینه و بسترهای تحقق آن، یعنی استقلال فکر، کاستن از تعلقات بیاساس، واقعبینی و جامعنگری، نفی پیشفرضهای ذهنی و مهمتر از همه، در نظر داشتن محدودیتهای اندیشهورزی است. رعایت الگوی آزاداندیشی ارائه شده از سوی نهج البلاغه نیز، پیامدهای تربیتی چون خودداری از رفتار خرافی، دوری از اتهامزنی، اجتناب از انفعال، پرسشگری و مطالبهگری، پاسخگویی و مسئولیتپذیری، انعطافپذیری و پرهیز از فرو رفتن در شبهات را به دنبال داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
آزاداندیشی؛ امیرالمومنین علی علیه السلام؛ تربیت؛ نهجالبلاغه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Contexts and Consequences of Freethinking from the Perspective of Nahjul-Balagha | ||
نویسندگان [English] | ||
said jalil emami maybodi1؛ kamal sahraei ardekani2؛ yaser rezapour mirsaleh3؛ ali mohammad mirjalili4 | ||
1Secretary of Education | ||
2Associate Professor , Department of Quranic Sciences and Hadith, Faculty of Theology and Islamic Studies, Meybod University, Meybod, Iran | ||
3Associate Professor of Counseling Department, Faculty of Humanities and Social Sciences, Ardakan University, Ardakan, Iran | ||
4Professor of the Department of Quranic and Hadith Sciences, Faculty of Theology, Maybod University, Maybod, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the present study was to analyze freethinking and introduce its contexts and consequences from the perspective of Nahjul-Balagha. The present study, using the method of directional deductive-inductive content analysis, collected propositions from the book Nahjul-Balagha that contained the words thinking and their synonyms and were somehow linked to thought. After conceptualizing and categorizing the selected propositions, attention was paid to those propositions that were somehow linked to the subject of freethinking, and four components of the foundations of freethinking, the characteristics and characteristics of freethinking, the context and contexts for realizing freethinking, and the educational effects and results of freethinking were inferred. After inferring the obtained components, the analysis of freethinking and its various aspects from the perspective of Amir al-Mu’minin Ali (a.s.) was considered, and some educational consequences of freethinking were also obtained. The findings of the study showed that freethinking is based on human freedom and conscious understanding of religion, and while it is accompanied by criticism and explicit statement of facts, criticality, and the centrality of reason and action to the dictates of reason, it requires the context and foundations for its realization, namely independence of thought, reduction of baseless attachments, realism and comprehensiveness, negation of subjective assumptions, and most importantly, consideration of the limitations of thinking. Adherence to the freethinking model presented by Nahjul-Balagha also resulted in educational consequences such as refraining from superstitious behavior, avoiding accusations, avoiding passivity, questioning and demanding, accountability and responsibility, flexibility, and avoiding doubts. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Freethinking, Commander of the Faithful Ali (AS), Education, Nahj al-Balagha | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 0 |