
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 510 |
تعداد مقالات | 4,419 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,315,186 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,314,830 |
مفهوم شناسی ثباتقدم فردی و جمعی از منظر تربیت قرآنی | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2025.247018.1842 | ||
نویسندگان | ||
زهرا مرادی* 1؛ نیکو دیالمه2؛ فاطمه شفیعی3 | ||
1دانشگاه امام صادق (علیه السلام) | ||
2دانشیار گروه معارف اسلامی و علوم تربیتی دانشگاه امام صادق ع | ||
3استادیار گروه معارف اسلامی و علوم تربیتی دانشگاه امام صادق پردیس خواهران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، مفهوم شناسی ثباتقدم فردی و جمعی از منظر تربیت قرآنی است. روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی است و تحلیل دادهها به کمک روش تحلیل مضمون انجام شد. جامعه آماری پژوهش 389 آیه قرآن کریم با واژگان مرتبط با ثبات قدم بود. با روش نمونهگیری هدفمند، 34 آیه نمونه پژوهش را تشکیل دادند. پژوهش نشانگر شش مضمون کلیدی به عنوان مولفههای ثباتقدم در تربیت وحیانی است: ایمان و امید به عوامل غیبی، شجاعت و خطرپذیری، تمرکز برداشتهها، قوت اراده، بزرگی و اهمیت هدف، فضای انگیزشی و وحدتبخش. بر این اساس تعریف ثباتقدم عبارت است از " تداوم حرکت به سمت هدف بلندمدت به گونه ای که فرد در مسیر رسیدن به آن مهم ، دارای نشاط روحی توامان با پذیرش رنجها است و در موقعیت تحریک کننده به ترک عمل، پایدار مانده و با شوق، اراده قوی و باور به نصرت الهی تمامیت تلاش خود را بکار میگیرد." ثباتقدم درتربیت قرآنی دارای دو بعد فردی و جمعی است که در مفهوم جمعی تربیت به گونه ای در افراد رقم می خورد که با سه شاخصه اشتیاق فراگیر، الگوگیری از اهل استقامت، همافزایی بردبارانه و محبتمحور، ضعفها به کمک توان جمعی جبران گردیده و حرکت تا تحقق هدف مداومت خواهد داشت . | ||
کلیدواژهها | ||
ثباتقدم؛ پایداری؛ استقامت؛ مقاومت؛ ثبات قدم جمعی؛ ثبات قدم فردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The concept of individual and collective grit from the perspective of Quranic education | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Moradi1؛ nikoo dialameh2؛ fateme shafiee3 | ||
1Imam sadiq univercity | ||
2Assistant Professor of Imam Sadeq University | ||
3Assistant Professor, Department of Islamic Studies and Educational Science, Imam Sadiq University Tehran-Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research is the conceptualization of individual and collective grit from the perspective of Quranic education. The research method is descriptive-analytical and data analysis was done using thematic analysis method. The statistical population of the research was 389 verses of the Holy Quran with words related to grit. With the purposeful sampling method, 34 verses formed the research sample. The findings of the research indicate six key themes as the components of grit in religious education: Faith and hope in unseen factors, courage and risk-taking, focus on what you have, strength of will, greatness and importance of the goal, motivational and unifying atmosphere. Based on this, the definition of grit is: Based on this, the definition of step stability is: "Continuing the movement towards the long-term goal in such a way that the person on the way to it has spiritual vitality combined with the acceptance of sufferings, and in a situation that provokes him to quit, he remains stable and with enthusiasm, strong will and belief in the divine victory of his efforts. uses " Grit in Qur'anic education has two dimensions, individual and collective, which in the collective concept of education is formed in individuals in such a way that with three indicators of inclusive enthusiasm, following the example of people of endurance, tolerant and loving synergy, weaknesses are compensated with the help of collective strength and move to The achievement of the goal will continue. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Grit, stability, endurance, resistance, collective grit, individual grit | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 0 |